Mercy Ministry weken - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Yfke Terpstra - WaarBenJij.nu Mercy Ministry weken - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Yfke Terpstra - WaarBenJij.nu

Mercy Ministry weken

Door: Yfke Terpstra

Blijf op de hoogte en volg Yfke Terpstra

13 Januari 2013 | Guinea, Conakry


Mercy Ministry weken

Lieve familie en vrienden,

Na een zeer rustig oud en nieuw met een paar vuurpijlen hier en daar zijn we al weer een paar weken in het nieuwe jaar.

Tijdens kerst en oud en nieuw was het erg stil op het schip. Veel mensen hadden kerstvakantie en ook werden er geen operaties gedaan.

In de outpatients tent was het nog wel druk. Met patiënten die van de afdeling waren ontslagen en allen wondzorg nodig hadden.

We hebben veel kinderen en baby's verzorgd met hazenlip of open verhemelte. En hebben we ook veel mensen gezond naar huis kunnen sturen. Wat altijd erg mooi en dankbaar is om te doen.

Omdat we zoveel mensen hebben ontslagen en er geen operaties werden gedaan. Was het nu wat rustiger bij ons en had ik tijd om wat Mercy Ministry te doen.

Buiten het schip kun je verschillende dingen bezoeken.

De Hope Center dit is een soort pension waar de patiënten van ons verblijven. Ze kunnen nog niet naar huis omdat ze nog wondzorg nodig hebben maar hoeven ook niet meer in het ziekenhuis te zijn.
Vind het super om daar te zijn en de kinderen en volwassen aandacht te geven en liefde dat waarderen ze zo.
We lezen meestal een verhaal voor en doen daarna een werkje met de kinderen en volwassenen.
Ben nu drie x geweest en mijn hart is altijd blij als ik weer terug ga.

De gevangenis is niet ver van het schip. Het is een groot gebouwen complex. En in een gebouw staan bedden. En daar moeten de vrouwen 24 uur per dag bij elkaar zijn.
Heel anders dan in Nederland.
We hebben de vrouwen een verhaal verteld en proberen hun te leren om te lezen en te schrijven.
Want heel veel mensen in Guinee hebben dat niet geleerd en het maakt mijn hart verdrietig dat te zien.
Het laat me zien hoe bevoorrecht ik ben om in een westers land opgegroeid te zijn. En de mogelijkheid heb gehad om dat te kunnen leren.

De Afrikaanse cultuur begint beetje bij beetje ook te wennen. Het is zo anders dan bij ons. Op de markt moet je afdingen om wat te kopen. En het is altijd een drukte op straat van toeterende auto's en drukte van mensen.

Gisteren hebben ik stoffen gekocht voor een Afrikaanse jurk. Wat erg leuk was ik geloof dat ik het voor een goede prijs heb afgedingt.
En vandaag heeft de kleermaker mijn maten genomen en heb ik als het goed is over twee weken een mooi Afrikaanse jurk.

Een leuk grapje vandaag. Vanochtend ben ik voor het eerst in een echte vervoersbus naar de kerk gegaan. We waren met een groep en hadden een vertaler mee.
De man die de kaartjes in nam had zijn oog op mij laten vallen en zag me al in zijn dorpje zitten als zijn vrouw.
Hij wilde casava met mij eten en kip.
Iedereen van de groep moest zijn kaartje inleveren van de groep. Maar ik mocht die van mij houden als aandenken.

Dat was weer even een korte update van de Africa Mercy.

Liefs van Yfke


  • 14 Januari 2013 - 09:12

    Janne-Rins:

    Hey Yfke!

    Bijzonder om je verhalen te lezen! Wat een avontuur weer!
    Als je Afrikaanse jurk klaar is, willen we natuurlijk wel een foto! Pas maar op, in die jurk ziet de man van de bus je vast nog meer zitten! ;-)

    Groetjes Janne-Rins

  • 14 Januari 2013 - 10:15

    Anna:

    Hoi Yfke

    Altijd weer leuk om je verhalen te lezen , wat je allemaal beleefd.! Ik hoop dat alles goed met je gaat.
    En ik weet dat het dankbaar werk is wat je daar doet. !

    Ik ben ook heel benieuwd naar de afrikaanse jurk. Zal je vast goed staan.
    En pas op voor die mannen hoor, wan t wij willen jou in ons team niet kwijt!:-)

    Liefs Anna

  • 14 Januari 2013 - 15:32

    Mirjam Molenaar:

    Hoihoi,

    Fijn dat je het tussen oud en nieuw even wat rustiger hebt gehad en je ook andere dingen kon doen (Mercy Ministries). Je jurk wordt vast lekker kleurig! Leuk!
    Casava met kip klinkt goed, een romantisch diner voor 2, hihi. Grappig joh!
    Liefs en bless you XXX

  • 14 Januari 2013 - 20:50

    Susanne:

    Hoi Yfke, weer erg leuk om van je te horen en je verhalen te lezen.
    De serieuze dingen die je doet en de dingen waar je later nog lachend aan terug zal denken hihi
    Ben heel benieuwd naar je Afrikaanse jurk, dat zul je zelf ook wel zijn. Wat heerlijk hoe je je meer en meer thuis gaat voelen in de Afrikaanse cultuur, lekker afdingen op alles en euh hoe vieren ze daar verjaardagsfeestjes ;) Schiet ook al op he?! Vast ook heel bijzonder om daar je verjaardag te vieren en euh in Nederland doen we dat gewoon nog even dik over he?! (ja en dan wel even met je Afrikaanse jurk aan :)) Hey dikke kus Xxx

  • 17 Januari 2013 - 14:11

    Annemiek:

    Ha Yfke,
    Bedankt foar dyn mooie ferhalen! In stikje echt Afrikaans leven wast ús sjen list.
    It is hjirre gjin Afrika ;) We sitte midden yn de winter, de iisbanen binne alwer iepen.
    Ek wol wer mooi nei in hiel skoft reinich waar.
    Ek hjirre gebeurt der fan alles, we ha aanst in hiele soart te bepraten :)
    Mar safier is it noch net, dyn taak sit der noch net op.
    Do meist noch in hiele protte mindken bliid meitsje!!
    Blessings en leafs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yfke Terpstra

Hoi ik ben Yfke 34 jaar en ga binnenkort op reis naar Texas en Africa. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen voor Mercy Ships al heel lang heb ik dit willen doen en 2012 word het jaar dat het gaat gebeuren :-)

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 786
Totaal aantal bezoekers 35074

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 23 Oktober 2013

1e week in Texas

13 September 2012 - 11 Maart 2013

Mercy Ships

Landen bezocht: