Een week van verdriet en blijdschap - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Yfke Terpstra - WaarBenJij.nu Een week van verdriet en blijdschap - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Yfke Terpstra - WaarBenJij.nu

Een week van verdriet en blijdschap

Blijf op de hoogte en volg Yfke Terpstra

26 November 2012 | Guinea, Conakry

Een week van verdriet en blijdschap.

Lieve allemaal,

Deze week was een week van mooie dingen en minder mooie dingen.
Deze week begonnen om de patiënten zelf te doen.

Op zich heel leuk maar omdat we met verschillende culturen werken is er soms geen lijn in wat te doen.
Deze week heb ik heel vaak moeten vragen en dat was wel eens frusterend. En ook vermoeiend. Maar aan het einde van de week heb ik weer veel nieuwe dingen geleerd en ook veel patiënten kunnen helpen en een lach op hun gezicht gezien.

Twee patiënten hebben we niet kunnen helpen wat erg verdrietig was. Vrouwen van rond de dertig met een tumor in het gezicht. De biopsie bleek kwaadaardige kanker te zijn en we kunnen ze dan niet helpen. Het was zo verdrietig dat de hoop nu voor hun weg was. Maar ze waren heel erg dankbaar voor de liefde die ze van een idee hier op het schip hebben gekregen.

Maar de positieve dingen zijn er ook een jongen van 17 heeft een uitgroeiende tumor in zijn gezicht. Hij verbergt het met een laken een naar gezicht. Maar hij is gisteren opgenomen en kan komende week worden geopereerd waar we dankbaar voor zijn. Een ander meisje van elf werd deze week ook ontslagen en is genezen en kan verder met haar leven en een mooi gezicht het is zo'n mooi kind.

Ook de lach van Sesay een meisje dat geopereerd is aan haar hazenlip. Zij leek de eerste week zo verdrietig en geen lachje kon er van af.
Nu komt ze iedere dag en iedere dag krijg ik een mooie glimlach van haar wat mijn hart goed doet en ik weet dat Mercy Ships een goed werk doet.

Dokter Gary Parker is de dokter die alle operatie's doet in het gezicht, hij werkt hier al bijna 25 jaar. Het is zo'n bijzonder lieve man en heeft zo'n compassie voor al zijn patiënten.
Maandag hebben we een klinische les van hem gehad. Het is een wonder wat de operaties met de patiënten doen het is levens veranderend. Zo bijzonder om te zien.

Het schip leven begint steeds meer te wennen het is echt een klein dorpje dit schip. Wat ik steeds meer begin te ontdekken.

Mijn dagje op het eiland was leuk we zaten in een klein bootje ongeveer een uur. En kwamen op een leuk eilandje. Daar hebben we mooi op het strand gezeten.
De zee was erg wilt en de afgelopen week moest ik doorbrengen met een paar flinke schrammen en blauwe plekken.

Maryke en ik zaten op een mooie rots totdat een grote golf over ons kwam en de tweede ons hup de zee in trok en meenam en in weer terug gooide. Beide waren we bont en blauw. Maar ik kon gelukkig nog lachen en heb weer meer respect voor de zee gekregen. Water is sterker dan mij.

Dit weekend een rustig weekend. Straks naar baby resque Center baby's knuffelen wat met erg leuk lijkt.

Voor jullie allen een goede week!

Liefs van Yfke


  • 26 November 2012 - 16:11

    Tyase:

    Indrukwekkend allemaal. Het klinkt precies zoals ik me al had voorgesteld. Heel veel werkplezier van alle goede dingen die jullie doen! Respect!

  • 27 November 2012 - 09:58

    Joke Sophia:

    Lieve Yfke,

    Aangrijpend en indrukwekkend waar jij je gave voor mag gebruiken en die glimlach van een kind, doet je eigen ongemak vergeten.
    Lieve Yfke, met alle respect en bewondering volgen we je en bidden voor je,

    Gods onmisbare zegen en een hele lieve groet,
    Henk en Joke Zielman

  • 27 November 2012 - 21:00

    Mirjam Molenaar:

    Hoi lieve Yfke,
    Bijzonder wat je allemaal meemaakt! Naast de mooie dingen ook moeilijke dingen...Heftig hoor...Ik hoop dat je daar ook 'vrienden' hebt waarmee je de narigheid kan delen. En uiteraard de leuke dingen! Wel gaaf dat je daar nu bent hé? Dit is het werk wat je al zolang wilde gaan doen. Heb je ook avonddiensten? ik kan me indenken dat patiënten na de operatie moeten blijven?
    heel veel zegen en liefs xxx Mirjam

  • 28 November 2012 - 22:14

    Andreas:

    Hoi Yfke,

    Ik lees dat je een bijzondere tijd daar mag beleven met mooie en minder mooie dingen zoals je het omschrijft. Ben blij dat je van dienst mag zijn op het schip en de zegen van de Heer mag ervaren in alles wat je doet.

    Je bent in onze gedachten en in de Geest nabij.

    In liefde verbonden Andreas

  • 05 December 2012 - 12:47

    Familie Vlieg:

    Hoi Yfke,

    Wat een bijzondere tijd mag dit voor jou zijn. Heel veel zegen bij jullie werk daar.
    Liefs aldert en Jenny en Jesse Joël

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yfke Terpstra

Hoi ik ben Yfke 34 jaar en ga binnenkort op reis naar Texas en Africa. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen voor Mercy Ships al heel lang heb ik dit willen doen en 2012 word het jaar dat het gaat gebeuren :-)

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 3851
Totaal aantal bezoekers 35063

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 23 Oktober 2013

1e week in Texas

13 September 2012 - 11 Maart 2013

Mercy Ships

Landen bezocht: