De eerste week op het schip! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Yfke Terpstra - WaarBenJij.nu De eerste week op het schip! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Yfke Terpstra - WaarBenJij.nu

De eerste week op het schip!

Blijf op de hoogte en volg Yfke Terpstra

17 November 2012 | Guinea, Conakry

Lieve allemaal,

Even een update van mijn eerste week op het schip. Vrijdag zijn we met drie taxi's aangekomen bij de Africa Mercy.
Het was zo bijzonder de trappen op te lopen en echt op het schip te zijn.

450 mensen werken, wonen eten en gaan naar de kerk op de Africa Mercy. Het is een schip en geen boot. Dat staat in ons introductie boekje.
Na twee dagen bij iedere trap verdwaald te zijn. Denken dat je aan de stuurboord kant bent maar eigenlijk bakboord :-)
Kan ik nu mijn kamer zonder verdwalen vinden en weet ik waar ik kan eten, werken en even op een bank kan hangen.

Het werk in de tent is een uitdaging werken met verschillende culturen collega's en de lokale bevolking. Maakt ten eerste dat je niet direct kunt zijn en wat meer woorden moet gebruiken om begrepen te worden, je kan niet vlug even een wond verzorgen.

Leren communiceren is een ding wat ik moet leren. Eerst vragen hoe het gaat met de persoon zelf familie en geiten en kippen. En dan kun je wat gaan doen. Ook de collega's kost tijd om aan elkaar te wennen we hebben allemaal onze eigen manier van werken mee genomen.

Maar het werk is leuk en ik voel me thuis want het lijkt veel op de thuiszorg maar dan in een tent.
En heel andere wonden.....

Veel grote tumoren die zijn verwijderd van het gezicht. Veel huid transplantatie wonden. Kinderen met hazenlip operatie's. Orthopedische wonden en neurofybromen. Genoeg variatie wat dat betreft.
Het team is erg leuk en we helpen elkaar goed. De dokters zijn vriendelijk en altijd bereid te antwoord te geven op je vragen.

Het is apart om in het weekend je collega's en dokters tegen te komen in zwempak of korte broek. Met ze te eten en gezellig samen te zijn.

Het is zo uniek en ik ben blij dat ik dit mee kan maken.

Komend weekend is het een ship holiday en de meeste mensen hebben komende vrijdag vrij. Ik moet weken vrijdag maar daar ben ik wel blij mee.

Zondag gaan we naar een eilandje niet ver van de boot we gaan daar met wen klein bootje naar toe ben benieuwd ze zeggen dat het heel mooi is.

Liefs van Yfke

  • 18 November 2012 - 09:26

    Omke Pieter:

    Hé Yfke!
    Efkes in reaksje út in wat kil Easterlittens, it is hearst en de winter stiet foar de doar. Niis efkes heart nei Our off Power, moai dan wurde je wer waarm fan binnen. Moai dast it sa nei't sin hast, mar ek dat der wol need is dêr en dast de minsken fersoargje meist liket my ek in útdaging. Hiel moai! In moai ferslach, gean der foaral mei troch it wurdt wol lêzen hear. Hjir giet alles ek syn gong fierder, do wist ik hâld mear fan de simmerwaarmte, mar dy binne der mear. No ik sil aansens nei tsjereke, ik winskje dy wer ta in protte plezier en Gods Segen ta,
    H. Gr. Omke Pieter.

  • 18 November 2012 - 20:14

    Saakje:

    Hoi Yfke , ik lees met veel belangstelling je belevenissen. Heb veel respect hiervoor!! Wat een belevenissen voor jou en een goed werk.
    Hoop dat je nog een goeie tijd hebt daa.

    Groetjes Saakje

  • 19 November 2012 - 11:54

    Anoesjka:

    He lieverd,

    ik heb vandaag weer heerlijk vrij zag er weer naar uit om je nieuwe update te lezen!
    Wat prachtig wat jij kan betekenen voor de mensen daar, en wat zal dat voor jezelf ook goed voelen om echt wat voor een ander te kunnen doen.
    Moest zo lachen om het stukje: eerst vragen naar de persoon en dan naar de geiten en kippen haha

    Gelukkig zijn de dokters ook vriendelijk, en voel je je thuis in je werk.
    Heel leuk om de foto,s te zien. Wat is het schip groot zeg!!

    Ben zo blij voor je dat je geniet:)
    Liefs, denk aan je!! xxx

  • 22 November 2012 - 10:45

    Afke :

    He Yfke,

    Goed om weer iets van je te horen, in gedachten denk ik vaak hoe zal het met Yfke gaan. Ik vind het een hele uitdaging waar jij mee bezig bent. Omdat het lijkt op thuiszorg lijk jij goed op je plek te ztten. Het geeft denk ik veel voldoening. Zo je het schip beschrijft lijkt het mij een hele klus om de juiste weg te vinden dus kan me voorstellen dat je in het begin verdwaald. Leuk die foto's zo heb je van krijg je een beetje een indruk van het schip..Ik mis je hier, maar realiseer me dat de tijd snel gaat.

    Bij ons gaat alles goed. Vorige week dinsdag hebben wij een dag voor de cliënten georganiseerd bij ons op het kantoor, het was reuze gezellig. Een cliënt van ons 90 jaar ging spontaan voordragen. Er is een geheugenspel gespeeld. Interzorg was ingeschakeld om een presentatie over hun maaltijdvoorziening, maatschappelijkwerk en huishoudelijke hulp te geven. Tevens had de kok een maaltijd voor iedereen.
    Het is op dit moment iets rustiger dus tijd om vakantie op te nemen. Maar dat is wel even afkicken je bent gewend om volle weken te hebben, nu maar thuis de bol opknappen en schoonmaken. Mijn kleindochter is inmiddels een jaar en loopt. Yfke nog een hele goede tijd op het schip.

    Groeten Afke


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yfke Terpstra

Hoi ik ben Yfke 34 jaar en ga binnenkort op reis naar Texas en Africa. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen voor Mercy Ships al heel lang heb ik dit willen doen en 2012 word het jaar dat het gaat gebeuren :-)

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 35086

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 23 Oktober 2013

1e week in Texas

13 September 2012 - 11 Maart 2013

Mercy Ships

Landen bezocht: